Veel acties en demonstraties bestaan uit mensen die met spandoeken en kreten hun boodschap verkondigen. Mensen horen je zeker, maar als je wilt dat ze ook luisteren werkt een verhaal beter. Je wilt mensen nieuwsgierig maken en tegelijk wil je dat je boodschap snel en goed over komt.
Voor de vakbond voor de wetenschap bedacht ik deze actie tijdens de opening van het Academisch Jaar. De werkdruk in de wetenschap is al jaren ongezond hoog. De veelheid aan taken stapelen zich zo hoog op dat mensen eronder bezwijken. Dat werd de actie: mensen liepen langs terwijl er steeds een doos bovenop werd gezet totdat het ver boven de drager uittorende.
Dit was een ludieke actie, maar voor elke actie geldt dat als er een verhaal aan zit dat de boodschap beter overkomt. Dus alsjeblieft, doe aan storytelling in acties en demonstraties!
Elke actie is misschien anders, er zijn wel 6 basisstappen die je kunt volgen.
De 6 basisstappen voor storytelling in acties en demonstraties
Stap 1 Bepaal je doel
Start met de kern van je boodschap. Wat zijn de gevolgen van het feit dat iets nu wel of juist niet gebeurt? Waar wil je uitkomen, wat wil je bereiken? Wat voor soort actie wil je voeren? Dat is de basis die je nodig hebt om het verhaal te kunnen vertellen.
Stap 2 Maak het persoonlijk
Persoonlijke verhalen van mensen die vertellen wat hen is overkomen of wat iets voor hen betekent, zijn onmisbaar. Het kan zijn dat het vertellen van persoonlijke verhalen tijdens de actie niet kan, maar door ze gespreid vooraf op sociale media te verspreiden, bouw je vooraf al aandacht voor je actie op (zie stap 4) en kun je ernaar verwijzen tijdens je actie.
Stap 3 Visualiseer je actie
Show don’t tell! Wat is het gevolg van iets waardoor je actie wilt voeren? Of wat is het gevolg als iets niet gebeurt? Beeld dat uit of laat het zien. Ook dat is storytelling. Beelden vertellen een verhaal. Dus laat je verhaal zien!
Stap 4 Planning
De meeste acties beginnen niet op een plein. Je actie begint minstens enkele weken daarvoor met het posten van verhalen op sociale media. Gebruik hashtags. Roep mensen op om ook hun ervaring of verhaal te delen. Zo heb je user generated stories, oftewel storytelling door aanhangers en publiek. Dat werkt vaak nog beter dan eigen verhalen. Benader ook voorstanders in de politiek en vertel de pers over de problematiek.
Planning is ook: bedenken waar je actie wilt voeren. Wie moet het zien en horen? Waar kunnen mensen gemakkelijk naartoe en wie zijn de deelnemers. Je wilt niet het juiste verhaal vertellen op de verkeerde plek.
Stap 5 Actie
Nu kun je de straat op. Inmiddels weten mensen wat het probleem is en kennen ze je standpunt. Je hebt ze opgeroepen om mee te doen met je actie. Je hebt beeldmateriaal en je hebt verhalen. Kleed je actie aan! Al het beeldmateriaal, teksten, leuzen, zie het als een verhaal dat je vertelt. Laat het aansluiten bij alle verhalen die je voorgaande weken hebt verteld.
Stap 6 Na de actie, ga door!
Tot slot: je hebt gedemonstreerd en je punt gemaakt, maar je protestactie is niet klaar. Het gebeurt vrijwel nooit dat een actie het probleem direct oplost. Was het maar waar. Dus blijf het probleem onder de aandacht brengen, blijf mensen oproepen om verhalen te delen. Hoe meer mensen je actie steunen en het eens zijn met jouw standpunt, hoe groter de kans op succes!